Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Årsberetning 2019/20

 

Årsberetning Søndermarksskolen skoleåret 2019/20

Endnu et år, endnu et party og en sommer som næsten lige er begyndt. Sådan kan vi vælge at se tilbage på et forår, hvor alt ikke var som det plejede med kursen lagt frem mod god og lang sommer. Nye begreber som samfundssind, visir, 45 sek. håndvask, håndeksem og nødundervisning fulgte med i kølvandet på Super tankeren Covid 19. Et skoleår hvor hverdagen siden marts har vist os nye, anderledes og spændende må-der, at drive skole og undervisning på. Hold nu op nogen seje børn vi har på skolen. Alle elever har udvist en enorm stor kapacitet for forandringsparathed og vist et stort engagement for skolen. I har taget udfordrin-gen op og gjort dem til jeres. Vi voksne er dybt misundelige. Tak til jer og jeres måde at deale med en hver-dag på hovedet.

Muligheder og perspektiv på dybt vand

Tiden er en faktor og et vilkår, også i skolen. Nogle gange skal man ud hvor vi ikke kan bunde, før vi ser mu-ligheder, der kan skabe nye og anderledes perspektiver. Det er ikke nemt at træde der ud, det kræver is i maven og et stort overskud. I dette forår blev vi tvunget ud på dybt vand. Derfor skal der lyde en særlig stor tak til alle skolens medarbejdere; pædagoger, undervisere, ledelse, specialisterne på kontoret, rengørings-personale og pedellerne. I har i den grad grebet muligheden og sammen skabt de bedste rammer for ele-vernes skoleliv både på skolen og i den tid, hvor undervisningen foregik hjemme. Det har hver dag været trygt og rart at sende sine børn afsted i skole.

Poul Krebs skriver i sin sang, Hør suset - "Det gælder om at gøre noget. Bare lidt af det man drømmer om. At kunne sige til sig selv, jeg fik gjort noget.". Det er både ord og en vision som Søndermarksskolen rigtig gerne vil, hvor de fleste allerede lever sig ind i denne tanke. Kun sammen skaber vi tryghed, læring og fæl-lesskab, hvilket kom særligt til udtryk i en både underlig og forunderlig tid.

Nærvær, tid og faglighed - oplevelser fra nødundervisningen

Eleverne har i perioden, fra vi kom tilbage til skolen, været opdelt i mindre hold i undervisningen. Her har lærere og pædagoger haft oplevelsen af at kunne nå omkring alle børn i modsætning til den almindelige skoledag. Børnene har følt sig set og hørt i det nærvær de har oplevet med de voksne i klassen. Konflikter og den almindelige uro i klasserne har været sat på pause. Fagligheden fik plads til at udfolde sig i undervis-ningen. Oplevelser vi som skolebestyrelse må tage med og se hvordan vi kan sætte dem i spil, når den al-mindelige skoledag igen melder sig. I skolebestyrelsen vil vi i det kommende skoleår have fokus på, hvordan skolen kan gøre brug af oplevelserne og tilbyde undervisning, hvor ro og nærvær vinder ind og fagligheden får plads i et professionelt samarbejde på skolen.

Principper, synlighed og kommunikation – Hverdag i skolebestyrelsen

Vi begyndte skoleåret i skolebestyrelsen med en arbejdslørdag i starten af september med at udforme prin-cipper for kommunikation på skolen. Det har været et område vi rigtig gerne vil arbejde med, da kommuni-kationen mellem skole og hjem er den direkte kontakt, der er mellem hjemmet og skolen, hvor samarbej-det har en vigtig plads. Aula overtog fra det tidligere forældreintra. En ny og bedre portal som skulle gøre kommunikationen mere overskuelig for alle brugere. Platformen bliver løbende opdateret og vi er godt på vej på Søndermark nu, hvor vi afventer en opstartsevaluering af AULA, som vi glæder os til at se nærmere på. Principperne for kommunikation er sat i værk og det går fremad. Vi vil i skolebestyrelsen stadig have

fokus på at skolen bliver endnu skarpere til at kommunikerer præcist og relevant til både forældre, lærer og elever.

Vi er nu i gang med at opdaterer og revidere de tidligere principper for skolen. Principperne vil herefter lø-bende blive behandlet med et interval på 2 år. Principperne for skolen ligger på skolens hjemmeside under fanen Skolebestyrelsen.

Vi har afholdt 10 skolebestyrelsesmøder. Her har punktet omkring hvad der arbejdes med på skolen været særligt givende til møderne. Det er rigtig rart at få indsigt i alle de gode tiltag, der er på skolen, hvor vi som skolebestyrelse for mulighed for at kigge lidt i den verden, der er på skolen. Medarbejderne giver udtryk for at der er god trivsel på skolen, hvor der afholdes forskellige sociale arrangementer gennem skoleåret.

Vi er forsat i gang med at se på muligheder for udearealerne på skolen, men står lidt fast i en manglende økonomi, hvor vi er meget afhængige af fondsmidler.

Elevrådet – flere steder og aktiviteter for de ældste elever

Elevrådet fortæller også om høj trivsel, men at de godt kunne tænke sig at have nogen flere tilbud til aktivi-teter, steder de kan være på skolen og mulighed for at kunne købe mad i en kantine. Vi lytter til de unge og forsøger at komme dem i møde, hvor det giver økonomisk og pædagogisk mening.

Skole og forældre – et gratis digitalt magasin

Skolen er medlem af organisationen Skole og Forældre. Derfor lægges magasinet Skole og Forældre til fri afbenyttelse på Aula. Bladet er forældrehenvendt og bestemt værd at læse i. Her kan I følge med i det som rør sig i folkeskolen på landsplan med lokale nedslag. En organisationen der løbende er dialog og bliver ta-get med på råd i undervisningsministeriet.

Vil være mere synlige som Skolebestyrelse

Nu findes skolebestyrelsen endelig på skolens hjemmeside https://soendermark.aula.dk/ Her kan du finde skolens visioner og værdier, skolens principper, referater fra møderne og oversigt over medlemmerne i sko-lebestyrelsen.

I forbindelse med referaterne fra bestyrelsesmøderne har vi på forældreopfordringer tilføjet et resumerefe-rat af udvalgte punkter fra dagsordenen. Hensigten er at I som forældre kan danne jer et billede af det, som blev diskuteret ved møderne, og få indblik i hvor uenighederne ligger.

Vi satte os som skolebestyrelse et mål om at være mere synlige på skolen. Vi deltager igen i år, i forældre-møderne i starten af skoleåret, og så ønsker vi at invitere til dialogaftner og workshops for kontaktforæl-drene. Et mål hvor vi i skolebestyrelsen gerne vil tættere på det som rør sig på i klasserne og fortælle samti-dig fortælle om det vi aktuelt arbejder med i skolebestyrelsen.

Skoledagens længde

I forbindelse med et høringssvar omkring nedsættelse af undervisningstiden har vi fået mulighed for at ned-sætte undervisningstiden for mellemtrinnet og udskolingen. Nu er der mulighed for flere to-lærer lektioner og de sidste timer i skoledagen får plads til at lave noget andet eller mere.

Vi står nu overfor at skulle forholde os til en ønsket besparelse på folkeskoleområdet på 2.2 millioner, hvil-ket er svært at se, når Bornholms regionskommune samtidig gerne vil løfte kvaliteten af folkeskolerne på

Bornholm. Vi vil kæmpe for at vi kan få de bedste betingelser for at drive skole og sikre en høj trivsel og fag-lighed på skolen.

Trafikken omkring skolen

Trafikken omkring skolen har fået et løft. Kiss and ride er nu en mulighed for at sætte sit barn eller sine børn af i indkørslen fra Åkirkebyvejen til Knudsker idrætshaller. Ved Smedegårdsvej er der stadig udfordrin-ger som vi skal samle op på med kommunen. Parkeringspladserne bag faglokalerne på skolen er blevet ind-draget til udearealer for undervisning, hvilket er rigtig godt. Det betyder at der nu kun er mulighed for at sætte sine børn af ved Frito og ikke parkere.

Sundskole

Søndermarksskolen er i dag en sundskole hvor der er fokus på værdierne i fællesskabet, i det at spise sundt og bevæge sig i hverdagen. Vi vil på Søndermarksskole gøre en forskel for alle. Vi vil gerne dyrke måltidet og fællesspisning i klasserne og understøtte mere bevægelse ude som inde på skolen i hverdagen. Den gode start på skoledagen begynder hjemme, hvor søvn, morgenmad og styr på taske og lektier gør at bør-nene føler sig klar til dagen, til læring og til at være sammen med en masse gode kammerater. En opfor-dring til at tænke cyklen ind som transport til og fra skolen som en del af den daglige bevægelse.

Traditioner

Allerede her efter 3. skoleår på Søndermarksskole er der flere traditioner, som alle i dag er blevet en natur-ligdel af Søndermarksskolen. De er altid rart at komme og være en del af.

Tak for et godt og anderledes skoleår.

Det har trods omstændighederne og de manglende eksamener og fejring af sidste skoledag for 9.klasserne været et godt og lærerigt skoleår for alle på mange områder. Vi har netop afholdt valg til skolebestyrelsen hvor vi nu er de syv forældrerepræsentanter, vi skal være, men der er stadig plads til suppleanter.

Vi glæder os til samarbejdet i det kommende skoleår og ønsker jer alle en rigtig god sommer.