Vores visioner

Vision for Frito

Frito tager udgangspunkt i Søndermarksskolens vision:

”Vi tør gøre en forskel”

Med denne vision som grundsten, er hovedmålet for Frito at være et udviklende, inkluderende, meningsfuldt, varieret og trygt fritidstilbud for vores børn og styrke deres alsidige, sociale og personlige kompetencer. Frito vil gerne være det fællesskab som børn og voksne ikke vil hjem fra, stedet hvor der er plads til ”at være mig”.

Pædagogfagligt

Vi tager udgangspunkt i psykolog Anne Linder`s tanker omkring styrkepædagogik og relationskompetence (ICDP), ligesom personalet har været på fælles kompetencegivende kursus med ADHD foreningen.

Via anerkendende relationer, gennem entusiastisk samspil med engagerede voksne i et miljø præget med varme, omsorg og indlevelse vil vi skabe livsduelighed.

Vi vægter stor forskellighed blandt de voksne og ser dette som en kæmpe styrke, da børnene derved har større mulighed for at spejle sig i forskellige voksne. Ligesom det giver mulighed for at tilbyde en bred vifte af forskellige aktiviteter, hvor de voksne hver især er særlig engagerede.

Samarbejde med og forventninger til forældre.

Vi vægter et åbent og tillidsfuldt samarbejde med jer som forældre, hvor vores fælles fokus er jeres barns trivsel og udvikling.

Man kan altid få en snak med personalet i Frito, men det kan være en god idè at lave en aftale om dette, da vi ofte er i fuld gang sammen med børnene.

Tryg opstart

For at give jeres barn den bedste start i Frito og skole, deltager koordinater fra Frito sammen med børnehaveklasselederne og pædagog fra børnehave, i overleveringssamtalerne fra børnehave til skole.

Som en rød tråd tilknyttes særligt 4 faste Fritovoksne til alle arrangementer for kommende 0.kl. startende med det første åbenthus, derefter næste åbenthus, så overgangsprojekt, samt et særligt program i Frito i ugen op til skolestart kun for 0.kl.

Særligt Indsatsområde 2023/24 - Grøn dannelse

I Frito har vi flere dele under grøn dannelse og dermed flere måder vi arbejder med at være grønne på:

Grøn Frito

Vi er 4 voksne i Frito som er særlig engagerede i grøn dannelse og derfor har dannet forummet grøn Frito, hvor vi mødes og idèudveksler omkring grøn dannelse, samt sætter rammer op for dette.

Grønt værksted ude og inde

I skoleåret 23/24 har vi fået mulighed for at få flere lokaler og har derfor besluttet at indrette et Grønt ude og inde værksted, hvor vi vil have fokus på både genbrug og biodiversitet.

Genbrug

Vi arbejder hele tiden med grøn dannelse og inddragelse af børnene heri, bl.a. ved at bruge genbrugsmaterialer i vores kreative fordybelsesrum.

Bæredygtighed

Med vores fokus på grøn dannelse arbejder vi dagligt med at være bæredygtige blandt andet ved at begrænse madspild i vores Cafè, samt begrænse vores daglige forbrug af tegnepapir, papirindpakning m.m.

Biodiversitet

Vores nære udearealer gøres grønnere og ”vild med vilje”, ligesom vi indretter et område med fokus på biodiversitet. Her vil vi fremme et rigere dyre- og insektliv nær skolen til glæde for naturen og børnene.