Projektarbejdsform på 8. årgang

Tv2 Bornholm var på besøg til afslutning på et af 8. årgangs projektorienterede forløb

Klik på billedet herunder, for at se indslaget.

emneuge

Selvom en stor del af børns hverdag består af at gå i skole, så er det ikke alle, der er lige begejstrede for det. Den seneste undersøgelser fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd viser, at trivslen blandt skoleelever er dalenede - samtidig stiger fraværsprocenten.

Det forsøger de at gøre op med på Søndermarksskolen i Rønne. Her er såkaldte emneuger en del af løsningen.

På 8. årgang har de i dag haft fernisering på deres seneste emneuge om klima - og det har været et hit.

- Man behøver ikke at sidde med hovedet i en bog hele dagen. Man kan sagtens snakke med folk - der skal ikke hele tiden være ro, siger Karla Hjort.

- Det er noget, vi er begyndt med her i 7. og 8. klasse, og jeg synes det er mega fedt, at man begynder at gøre det i de ældre klasser, for det er dér, man begynder at blive træt af skolen. Så det hjælper rigtigt meget, synes jeg.

Bornholm ligger over landsgennemsnittet for fravær
Og det er netop for at øge skoleglæden blandt eleverne her på Søndermarksskolen, at man det seneste års tid har indført flere emneuger

- Det er især, fordi vi har en stor gruppe elever, som bliver engageret på en anden måde, end hvis vi sad i klasselokalet, og bare kørte standard klasseundervisning, fortæller Amanda Cifci, som er primærlærer i 8.C.

Den seneste undersøgelse fra undervisningsministeriet viser, at Bornholm ligger 2,6 procentpoint over landsgennemsnittet, når det kommer til fravær i folkeskolen, og håbet er, at en øget skoleglæde kan være med til at sænke niveauet på Søndermarksskolen

- Vi ønsker jo hele tiden, at fraværet falder, og at trivslen stiger, og jo mere vi kan være med til at skabe de her fællesskaber, der bygger på tillid og nysgerrighed, og hvor alle kan deltage med de forusætninger, de har, jo flere tror vi også, der vil være glade for at komme endnu mere i skole, fortæller leder af udskolingen, Lars Kromann Myhre.

Skoleskifte var nødvendigt for skoleglæde
Én af dem, der kender alt til en manglende skoleglæde er 14-årige Emma Nielsen

- Jeg var ret ked af at gå i skole, jeg følte mig ikke tilpas på den skole, jeg gik på. Så jeg rykkede her før sommerferien, fortæller hun.

Siden skoleskiftet har der allerede været fem emneuger for Emmas årgang, og de har hjulpet hende til at falde hurtigt på plads.

- Jeg kan helt klart mærke, at jeg er blevet mere og mere udadvendt. Det siger mine forældre også. Og så har jeg fået nogle fantastiske veninder, fortæller hun.

Der er heller ingen tvivl om, at de mange emneuger er kommet for blive her på Søndermarksskolen.

- Der er allerede planlagt et projektet i fremtiden, så jo. Masser endnu af de her projekter, som er mere kreative, fortæller Amanda Cifci.